AnnonceLuk annonce




Luftkasteller?.

07-09-2018

Læserbrev: Luftkasteller?

I de lokale medier hører man hele tiden om, at byggeriet af Ny Vesthavn skrider planmæssigt frem. Nu vises tilmed det ikke-færdige anlæg frem for offentligheden og politikere fra Folketingets Transportudvalg. Men hvordan går det med at skaffe skibsanløb og virksomheder til at etablere sig på den kommende havn, som forstås at være det, der skal retfærdiggøre en investering på 220 mio. kr. med kommunal garanti for et lån i den størrelsesorden, som Kalundborg Havn optog i Kommunekredit? For ikke at tale om den mangeårige lejeaftale, som havnen - også med kommunalbestyrelsens velsignelse – har indgået med Lerchenborg Gods.

I ErhvervsAvisen 23. november 2017 udtalte Havnedirektør Bent Rasmussen, at den nuværende krydstogtskaj stadig skal modtage anløb fra mindre krydstogtskibe. Det engelske rederi Tui Cruises aflyste 5 anløb i år. Hverken Tui- eller Saga Cruises, hvoraf sidstnævnte var her en gang i år med ”Saga Sapphire”, har anløb til Kalundborg i 2019. Hvorfor?

Hvad med aftaler om krydstogt - ”turn-around” til Ny Vesthavn, som havnedirektøren ellers så flittigt tidligere har agiteret - understøttet af en flot animationsvideo - for at få til Kalundborg?

Er det tidligere omtalte ”letter of intent” til en ny kornterminal, og det ” strategiske partnerskab” vedrørende logistisk support til krydstogtanløb, blevet til egentlige aftaler? Hvilken betydning har det store kornlager med plads til 150.000 tons, og en havn der er uddybet til 10,4 meter ved Vordingborg, for Kalundborg som kornudskibningshavn?

For slet ikke at tale om den tilsyneladende konflikt, tidligere omtalt her i Nordvestnyt, der består mellem Kalundborg Havn på den ene side og de to virksomheder Ørsted og Asnæs Oíl Terminal på den anden side, omkring havnens ret til at benytte den private vej, disse virksomheder ejer, i forbindelse med fremtidig adgang til Ny Vesthavn. En sag, som Kommunalbestyrelsen i marts 2018 vedtog at sætte i proces, men som der åbenbart ikke er sket mere i. Noget der vel har en vital betydning for, om havneprojektet overhovedet kan realiseres?

Vi spørger stadig: Hvor er grundlaget for Ny Vesthavn? Kalundborg Havns forudsætninger om at overtage Copenhagen Malmö Ports forretningsområder har igennem snart to år ikke længere været realistiske. Ny Vesthavn skal i flg. havnens oplysninger indvies til marts 2019, og det er vist de færreste virksomheder, der så tæt på færdiggørelse af en investering ikke står med et modsvarende forretningsgrundlag.

Per Jensen, Fru Ingesvej, Kalundborg.

Erik Dannenberg, Vestre Havnevej 16, Kalundborg.

Geo Østergaard, Strandstien 30, Kalundborg.

 



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0