Patienter er tilbage på briksen
Maja Helbo Jensen, der er Fysioterapeut & Partner i FysioCenter Kalundborg snakker med sin patient, inden behandling. Foto: Gitte Korsgaard.
Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk
Efter at have være lukket ned i fem uger, kunne FysioCenter i Kalundborg mandag morgen atter åbne dørene op for behandlinger. De har under nedlukningen dog tilset kritiske patienter, men kan altså nu langsomt begynde at gå tilbage til en lidt mere almindelig tilstand.
Mandag den 20. april er en dag, som mange erhvervsdrivende vil huske, da det er dagen, hvor mange såkaldte ’liberale erhverv’ igen har fået lov at åbne deres forretninger op efter fem ugers nedlukning grundet COVID-19. Dog er det ikke alle erhverv, der kan åbne dørene for kunderne endnu. Men bl.a. fysioterapeuterne har fået lov at åbne klinikkerne op for andre end særligt kritiske patienter, som de har tilset hele tiden.
”Vi har jo ikke været lukket helt ned på samme måde som mange andre, da vi har tilset særligt kritiske patienter. Vi har forsøgt at hjælpe i hele perioden via akutberedskab og tele-konsultationer. Men nu er det selvfølgelig anderledes igen, fordi vi må tage andre ind også. Dog skal man ringe og få en tid, da vores fysiske reception fortsat er lukket ned,” fortæller Maja Helbo Jensen, Fysioterapeut & Partner i FysioCenter Kalundborg.
Visiteres telefonisk eller via videokonsultation
Alle, der ønsker at blive behandlet hos FysioCenter skal visiteres telefonisk eller via videokonsultation. Der vil fortsat primært være telekonsultationer, og holdtræning foregår ligeledes virtuelt. Bl.a. foregår 'Dame Parkinson holdet' online, og ni ud af ti har lyst til at være med på den lidt anderledes måde.
”Mange troede, at de lige kunne kigge forbi og få en tid, eller træne hos os, men det kan de altså ikke. Den fysiske reception er fortsat lukket ned, og man skal ringe for at få en tid. Døren har været låst indtil i dag og blot åbnet, når der kom en patient til behandling. Det ændrer vi nu, men der er stadig tale om individuelle konsultationer efter aftale, og holdtræning vil være online et langt stykke tid fremover. Rehabiliteringsforløb gør vi ligeledes over videokonsultation, hvis muligt. Når vi snakker med folk, vurderer vi, om det er nødvendigt at komme ned. Altså en faglig vurdering af relevans og behov og derudover kan vi samtidig screene for COVID-19 symptomer. Men det handler jo ikke kun om den fysiske behandling og træning, men også den sociale relation, og den mangler lige pludselig. Den betyder meget mere, end man lige tror, men vi forsøger at tage hensyn til den del også online," fortæller Maja Helbo Jensen, der også kommunikerer virtuelt med hele sit team, og fortsætter:
”Tingene er lidt anderledes lige nu. Vi benytter online kommunikation med teamet, ligesom der vil være mellem 2-4 på job, hvor vi er vant til at være 16, så det er noget anderledes. Derudover arbejder vi forskudt, så der er færrest muligt i venteområdet."
En branche, der er vant til sundhedsfaglige retningslinjer
Retningslinjerne kom først sent lørdag, så der har ikke været meget tid til at sætte tingene i værk, hverken organisatorisk eller sundhedsfagligt. Derfor sker tingene gradvis. Men branchen er vant til at følge sundhedsfaglige retningslinjer, og har derfor styr på det hele.
”Vi er vant til at følge sundhedsfaglige retningslinjer, men den her situation er selvfølgelig også ny for os. Vi tager det dog roligt. Vi samler erfaringer ind, for at være helt sikre på, at vi gør alt korrekt. Vi følger selvfølgelig retningslinjerne fra sundhedsmyndighederne, og faktisk gør vi lidt mere end, hvad anbefalingerne lyder. Der er ingen krav om mundbind, men det gør vi gerne. Vi har også bestilt visirer, men det er svært at skaffe værnemidler, så vi venter stadig på dem. Derudover spritter vi selvfølgelig, og vi beder folk om ikke at komme i god tid, ligeledes forlade klinikken så snart, at man er færdig, og ikke tage nogle med,” fortæller Maja Helbo Jensen, og slutter:
”Vi har været bekymrede for vores patienter, og har forsøgt at følge op på deres forløb på afstand, men nu glæder vi os over, at kunne åbne langsomt.”
Fakta om retningslinjer for fysioterapeuter
- Fysioterapeuten skal vurdere alvorligheden og sværhedsgraden af sygdommen/tilstanden, risikoen for at sygdommen forværres, hvis man ikke behandler, herunder om der er risiko for øget medicinforbrug som følge af dette, risikoen for, at sygdommen/tilstanden bliver kronisk, hvis den ikke behandles på en horisont over et par måneder, påvirkning af livskvaliteten og påvirkning af funktions- og/eller erhvervsevne.
- Telefon- og videokonsultationer skal fortsat være den primære konsultationsform, i det omfang det er muligt. Man skal fortsat planlægge konsultationerne, så alle patienter håndteres på afstand. Sundhedsstyrelsen opfordrer endvidere til, at man som sundhedsperson skal bede patienten vende siden til eller hovedet væk, hvis man skal tæt på.
- Retningslinjen afviser ikke brug af hjemmebehandling, og nævner specifikt behovet for behandling i hjemmet i forbindelse med ordningen om vederlagsfri fysioterapi. Der er dog en række særlige hygiejnekrav, som skal overholdes i patientens eget hjem, disse fremgår af retningslinjen – og så gælder det, at patienter med COVID-19 eller mistanke om COVID-19 ikke skal ses ved hjemmebesøg.
- Der skal som udgangspunkt ikke anvendes værnemidler hos borgere uden mistanke om COVID-19, medmindre opgaven sædvanligvis kræver det, fx handsker ved undersøgelser af mund og slimhinder.
- Korrekt håndhygiejne, rengøring og så vidt muligt at holde 1-2 meters afstand er de grundlæggende og vigtigste midler til at forebygge smitte ved håndtering af alle borgerer.
- Borgere med COVID-19 eller mistanke om COVID-19 (feber, hoste, ondt i halsen, hovedpine og muskelømhed, som hos nogle kan være ledsaget af symptomer fra næsen) skal fortsat ikke ses i praksissektoren, og må derfor ikke møde op i klinikken. Det er vigtigt, at klinikken ikke har åbne konsultationer eller mulighed for uvisiteret elektronisk tidsbestilling.
- Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke holdtræning ud fra et hensyn om, at reducere omfanget af sociale kontakter, og derved mindske risikoen for smittespredning i samfundet.
Patienter med COVID-19
Patienter med COVID-19 eller mistanke om COVID-19 (feber, hoste, ondt i halsen, hovedpine og muskelømhed, som hos nogle kan være ledsaget af symptomer fra næsen) skal fortsat ikke ses i praksissektoren, og må derfor ikke møde op i klinikken. Det er vigtigt, at klinikken ikke har åbne konsultationer eller mulighed for uvisiteret elektronisk tidsbestilling. Dette gælder også, hvis patienten ikke har mistænkt eller bekræftet COVID-19, men deler husstand med personer med mistænkt eller bekræftet COVID-19.