AnnonceLuk annonce




Kalundborg Havn opruster på containerområdet

16-05-2017

Kalundborg Havn går målrettet efter en større andel af det sjællandske containermarked. 

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Kalundborg Havn går målrettet efter en større andel af det sjællandske containermarked, og har derfor ansat en Container Marketing Manager, idet der er stor interesse for containerterminalen i Kalundborg.
 

Kalundborg Havn gik ind på containermarkedet i 2012, da man oprettede Kalundborg Container Terminal sammen med Schultz Shipping. Kalundborg Container Terminal har siden begyndelsen oplevet en solid fremgang til trods for, at containermarkedet har ligget underdrejet i nogle år.
Men nu er det Kalundborg Havns erklærede strategiske mål at opnå en markedsandel på 25 pct. af containermarkedet på Sjælland, og bl.a. derfor har havnen ansat Mikael Knudsen til at få endnu mere gang i containeromsætningen. Mikael Knudsen, der er bosat i Kalundborg, er uddannet søfragtspeditør, og har tidligere været ansat hos Samson Transport, Blue Water Shipping og Freja Transport.

”Jeg har siden januar besøgt op mod 40 virksomheder, og der er stor interesse og rigtig meget, der bobler,” siger han.

Mikael Knudsen er ansat til at markedsføre Kalundborg Container Terminal over for potentielle eksportører/importører og sikre, at flere containere finder vej til Kalundborg. En af Mikael Knudsens vigtigste opgaver er at identificere modsatrettede flows af containere, så importcontainere, der returneres, bliver afsat til eksportører til udgående last. Dvs. man vil gerne undgå, at containere returneres tomme. Dermed er Mikael Knudsen en slags ’match maker’, men han skal ydermere identificere nye muligheder i markedet for containertransporter.

Kalundborg Container Terminal anløbes en gang om ugen af Unifeeder, og er dermed koblet op på Unifeeders omfattende rutenetværk i Nordeuropa. Kalundborg har direkte forbindelse til containerhavnene i Hamburg og Bremerhaven og har desuden også forbindelser til Storbritannien, Polen, de baltiske lande, Rusland og Finland.
 
Væk med forhindringer
Der er dog to forhindringer, som skal ryddes af vejen, hvis Kalundborg Container Terminal skal nå sit mål om en markedsandel på 25 pct., fortæller havnedirektør Bent Rasmussen.

”De linjerederier, der accepterer Kalundborg, er NYK Line, ACL, APL, CMA CGM, Cosco, DAL, Evergreen, Hamburg Süd, Hapag-Lloyd og MSC. Men vi mangler stadig nogle af de store, og så er det også meget vigtigt, at vi får et tomdepot,” siger havnedirektøren, og forkklarer:
”Et tomdepot, er et depot med tomme containere, som står klar, når behovet opstår.”

”Det vil være væsentligt billigere for kunderne i forhold til at rekvirere en container fra et tomdepot i København,” supplerer Mikael Knudsen.

Kalundborg Havn tager, som bekendt, snart fat på byggeriet af Ny Vesthavn, som ventes at stå klar til brug i starten af 2019. Når Ny Vesthavn er færdigbygget, vil containerterminalen blive flyttet derhen, hvor der i første omgang er afsat 50.000 kvadratmeter til containere. Her vil containerne kunne stables med fire i højden mod kun to containere på Østhavnen, hvor underlaget på den tidligere opmarchplads ikke kan bære mere. På Ny Vesthavn bliver der i første omgang plads til 842 containere i ét lag – og der bliver plads til 3.368 containere, når kapaciteten i fire lag udnyttes fuldt ud. 



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0