AnnonceLuk annonce




Kalundborg: Anbragte børn bliver stærkere fagligt

13-12-2016

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

I samarbejde med Egmont Fonden og lokale mentorer er det lykkedes at gøre anbragte børn fagligt stærkere og hjælpe dem på vej til en ungdomsuddannelse. Egmont Fonden søger dog pt. flere mentorer til anbragte børn i Kalundborg kommune.

15 børn har siden 2013 deltaget i Egmont Fondens læringsprogram ’Lær for Livet’, som gennem mentorordninger og intensive læringsforløb støtter børnene i deres faglige udvikling. Indsatsen løber over seks år, og ser ud til at virke.  

En analyse foretaget af ’Lær for Livet’ i år viser, at børnene på to ugers intensive læringsforløb har formået at rykke adskillige anbragte børn markant i både matematik og dansk. Ifølge undersøgelsen har børnene haft en gennemsnitlig fremgang på 1,25 læringsår i læsning, 0,65 læringsår i stavning og 0,80 læringsår i matematik. Det betyder, at børnene på blot fjorten dage har rykket sig mere i læsning, end de i gennemsnit ville på et almindeligt skoleår.

Det er ’Lær for Livet’, der står bag de intensive læringsforløb kaldet Learning Camps for anbragte børn tilknyttet programmet. Formålet er, gennem leg og bevægelse i undervisningen at løfte det faglige niveau blandt børnene, så flere får lyst til at lære og gennemføre en ungdomsuddannelse.

Det er afgørende, at så mange som muligt af de anbragte børn får en ungdomsuddannelse. Alle erfaringer viser, at uddannelse er første skridt på vejen til et godt liv, hvor man kan klare sig selv,” siger Ane Stallknecht, Fagcenterchef i Børn og Familie, Kalundborg Kommune.

Selvom anbragte børn har samme begavelse som deres klassekammerater, klarer de sig dårligere i uddannelsessystemet. Statistikken taler sit eget dystre sprog: 30 % af de tidlige anbragte unge har gennemført en ungdomsuddannelse mod 80 % de jævnaldrende ikke-anbragte børn, viser en analyse foretaget af KL i 2015.

Bliv mentor og rollemodel

Som en del af ’Lær for Livets’ indsats, får børnene en mentor, der hjælper med lektier og almendannende aktiviteter flere gange om måneden.

”En god voksenstøtte og velfungerende mentorordning kan være af meget stor betydning for et anbragt barns skolesucces og fremtid,” siger Illa Westrup Stephensen, direktør i ’Lær for Livet’, som lige nu søger mentorer til anbragte børn i Kalundborg Kommune.  

Som mentor skal man have lyst til, i samarbejde med barnets plejefamilie eller anbringelsessted, at være en faglig støtte for barnet samt give barnet nogle gode kulturelle oplevelser.

”Det kan for eksempel være gode snakke om, hvad der står i avisen, men det kan også være en tur på museum eller en tur i biografen. En mentor skal se sig selv som rollemodel for barnet, være pålidelig, stabil og have et ønske om at støtte barnet i minimum et år,” siger Illa Westrup Stephensen.

Fakta:

Lær for Livet er Egmont Fondens ambitiøse signaturprogram, som gennem en helhedsorienteret indsats på ti år skal sikre omsorgsfuld læring til mere end 1.000 anbragte børn i tæt samarbejde med landets kommuner. Hvert år visiteres 100 anbragte børn til programmet, der startede i 2013.

Inforamtion om ’Lær for Livet’ og mentoropgaven på: www.laerforlivet.dk



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0