AnnonceLuk annonce




Glad har taget føringen i ørkenrally

25-01-2017

Jacob Glad og Philip Volmer Hansen fik en god start trods minusgrader, 20 centimeter sne i Atlasbjergene og en afslutning på den første dags etape med navigering i natmørke og med at grave bilen fri af en sandklit. Men de tog føringen allerede fra den første dag. Privatfoto

Årets Intercontinental Rally 2017 er igang, og det danske team bestående af Jacob Glad og Philip Volmer Hansen, Kalundborg/København, har efter den første etape taget føringen i deres specialbyggede ørkenracer med rørrammechassis og fiberkarrosse. Danskerne var efter den første etape 7 minutter hurtigere end feltets næst hurtigste team og 27 minutter hurtigere end bilklassementets tredjehurtigste team.

For det danske Team Glad handler det nu om rytme og hårfin balance. Ikke mindst sidstnævnte, da de første fire-fem dage i det 6.000 kilometer lange rally fra Almeria i Spanien til Dakar i Senegal kan ødelægge bilen ved at fare for hårdt frem.

”Det gælder om at finde en god rytme i bilen og afbalancere farten fra den første dag”, fastslog Jacob Glad, Kalundborg, forud for rallyets start i Almeria mandag, og tilføjede,

”De første fire-fem dage kører vi på stenet grund, som kan ryste alt løs og splitte bilen ad, hvis vi farer for hårdt frem. Derfor bliver bilen hver aften kontrolleret, alt efterspændes og der kommer frisk olie på mekanikken”.

Det gælder med andre ord om at køre så ”langsomt“ som muligt, men så hurtigt som nødvendigt for at nå toppen af sejrspodiet. For at vinde skal man først og fremmest fuldføre!

Dét ved Jacob Glad og hans navigatør Philip Volmer Hansen, København, alt om, for de har prøvet det før.

I 2013 debuterede de i Intercontinental Rally og sluttede på en tredjeplads. Året efter tog de andenpladsen og i 2015 sluttede de som vindere.

I mellemtiden er rallybilen, en Drew Bowler-udviklet QT Wildcat 500 DKR, blevet modificeret med en 4,4-liters V8 Jaguar-motor, som nu yder 350 hestekræfter og et drejningsmoment på 425 Nm. Dét rækker til et sprint fra 0 til 100 km/t på 7,0 sekunder og en topfart på omkring 190 km/t.

Men topfart alene gør det ikke. For at vinde rallyet til Dakar skal der manøvreres med præcis balance mellem succes og fiasko, for der er masser af udfordringer på den 6.000 kilometer lange stroppetur gennem Nordvestafrikas ørken. Ikke blot ved passagen over Atlasbjergene og de stenede grunde, men også i Saharas enorme sandklitter, hvor de skal finde den rette og hurtigste rute mellem angivne GPS-punkter og rutekontroller.

Ørkenrallyet slutter i Dakar den 5. februar, men forinden skal der køres 13 krævende dagsetaper. Den længste er på 673 kilometer, hvortil kommer fire etaper på 515-535 kilometer, en på 417 kilometer og resten på mellem 200 og godt 300 kilometer. Den afsluttende etape til Dakar og Lac Rose i Senegal er løbets korteste - 154 kilometer.

Team Glad støttes undervejs af en supportbil med erfarne folk til at servicere ”Wildcatten“ og kørerne - folk som har været med tidligere, kender udfordringerne og er klar til at imødekomme kravene.

I de kommende dage køres der etaper i den marokkanske del af Vestsahara fra Guercif til Merzouga, Zagora, Icht, Smara og Dakhla.



Klik her for at se billeder



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0