AnnonceLuk annonce




Folkeskolen i Kalundborg har det ikke godt.

12-03-2018

Læserbrev:

Folkeskolen i Kalundborg har det ikke godt.

Som kommunalpolitiker har jeg den fornøjelse i mit udvalg ”Børn og Familie” at skulle arbejde med vores folkeskoler, som bærer absolut præg af, at folkeskolereformen har skabt flere problemer, end den har løst. Jeg har sagt det før, og siger det igen: I mine øjne lignede denne reform en sparereform.

Politikerne vil så gerne have verdens bedste folkeskole, hvilket efter min mening ikke altid handler om elevernes gode resultater – men selvfølgelig også meget gerne skulle afspejle disse, hvilket langt fra er tilfældet.

Måske skulle vi politikere prøve lidt mere jordnære strategier for at redde det, der er tilbage af vores folkeskole, og ikke opsætte uopnåelige procentmål og andre eksperimenterende lappeløsninger, imens skuden synker.

Hvis man fra embedsmandsside og politisk side kun snakker med skolelederne om årsagerne og fremtiden, så får man efter min mening ikke altid det samme billede, som når man snakker med de menige lærere eller Danmarks Lærerforening, som sammen frygter, at folkeskolen i Kalundborg er ved at knække midt over.

Mon ikke det er på høje tid, at vi politisk medinddrager såvel den lokale faglige forening samt de faglærte lærere, som er dem der skal levere varen ude i klasseværelserne.

Jeg finder det betænkeligt, at flere og flere uddannede folkeskolelærer forlader deres gerning eller søger til andre kommuner. Noget er helt galt her. Måske det var en idè at snakke med de mange om årsagen til, at de søger væk. Som det er nu, forsøger man at lappe hullerne med de såkaldte studerende akademikere ”Teach First”, som ikke er læreruddannede, men håber at blive det efter 2 år. Vi har ingen garanti for, at de bliver i vores kommunes skolevæsen, når de er færdiguddannet – og hvad så????? Resten af hullerne bliver udfyldt med unge mennesker, som har overstået deres gymnasieuddannelse. Disse unge mennesker har og skal ikke have forældrekontakt, så det bliver overladt til de tilbageværende faglærte lærerkræfter, som ellers har nok at se til i deres egne klasser. Dette er bare ikke holdbart eller tilfredsstillende for eleverne eller deres forældre.

Mit forslag er, at vi starter med at gøre det attraktivt for de faglærte folkeskolelærere at søge til Kalundborg kommune, og i øvrigt holde på dem, som er tilbage.

Det, der knirker allermest efter min mening, er arbejdsmiljøet, herunder de forhadte arbejdstidsregler, hvor bl.a. forberedelsestiden - eller mangel på samme – er en af de store hjørnesten i den problematik.

Nu har man i flere politiske valgperioder forsøgt at lave ”verdens bedste folkeskole” uden forståelse for de jordnære problemer samt tildeling af de nødvendige ressourcer herunder kurser og opgraderinger til de lærere, som midt i det hele også skal håndtere de såkaldte inklusionsbørn.

Vores folkeskoler mangler i den grad uddannede lærere, som igen bliver glade og stolte over deres gerning og ikke som nu triste og stressede over ikke at få de rammer og værktøjer, de savner for at kunne levere de gode resultater. Det kommer til at koste penge, hvilket jo er et fyord under det nuværende politiske flertal.

Tiden er ikke længere inde til akademiske teorier og ukyndige løsninger på dette store område, som ender i stakkevis af rapporter og tidskrævende håbløse projekter. Der skal handles nu.

Start med at lave en lokalaftale med den lokale Danmarks Lærerforening på samme måde man har lavet i 87 kommuner ud af de 98 kommuner, landet består af. Hvorfor man ikke for længe siden har gjort det er mig en gåde – og dog, det handler nok i virkeligheden om, at man vil have ”verdens bedste folkeskole” til discountpris.

Gert Larsen

Kommunalbestyrelsesmedlem (løsgænger).

Kalundborg Kommune



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0