AnnonceLuk annonce




Elektrificeringen af banen til Kalundborg.

02-08-2018

Læserbrev:

Henrik V Blunc har I et læserbrev udtrykt utilfredshed med min kamp for at få sat fokus på at elektrificeringen af banen til Kalundborg er stærkt forsinket og har koblet forsinkelsen sammen med Socialdemokratiet og DF aftale om togtrafikken i Danmark. Lad mig slå fast at jeg hverken bebrejder Socialdemokratiet eller DF at elektrificeringen er forsinket, men blot viser en vej til at undgå forsinkelsen, som jeg har svært ved at forstå skulle kunne fornærme nogen.

Når elektrificeringen er forsinket er det fordi det nye signalsystem er forsinket af tekniske grunde, og fordi det vil kræve omfattende ombygning af det eksisterende signalsystem at gå over til elektriske tog med strøm fra køreledninger. Derfor er det oplagt at se på muligheden for at lade togene køre med strøm fra batterier fra Holbæk til Kalundborg så snart elektrificeringen er nået til Holbæk omkring 2021. Hvis man ikke vælger den løsning vil der i mange år frem køre stærkt forurenende dieseltog til Kalundborg og det vil betyde at mange af togene mellem Holbæk og Roskilde vil være diseltog.

Jeg har svært ved at forstå at det skulle give anledning til politikerlede eller uenighed da socialdemokrater som Rasmus Horn Langhoff er kendt for at gå ind for motorvejsforbindelsen til Kalundborg. Det vil derfor undre mig meget hvis han ikke vil være med til at fremme elektriske tog til Kalundborg så de kommer før 2028.

Jeg har personligt overbragt forslaget til bedre tog på Vestsjælland – www.bedretogvs.dk – til erhvervsministeren, som tog godt imod og har bragt det videre til trafikministeren, så ved lokalt pres tror jeg der vil blive lyttet til et forslag som løser et problem ud at koste ekstra.

Niels Erik Christensen

Næstformand Konservative i Kalundborg



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0