AnnonceLuk annonce




Digitalt arrangement på Allikelund Gymnasium

08-08-2019


Onsdag var der kursus i nutidens og fremtidens digitale værktøjer på Allikelund Gymnasium.

kontakt@tv-kalundborg.dk

Digitale kompetencer er helt grundlæggende for erhvervslivet og dermed for hele uddannelsessektoren. Derfor har rektor for Allikelund Gymnasium Karen Marie Back Christensen valgt at sætte fokus på de digitale kompetencer, som unge skal have nu og i fremtiden.

Onsdag eftermiddag dannede Allikelund Gymnasium rammen om et kursus i nutidens og fremtidens digitale værktøjer. Her var knap 50 undervisere repræsenteret fra flere uddannelsesinstitutioner i Kalundborg. Røsnæs Friskole, Kalundborg 10.klassecenter, Processkolen samt underviserne fra Allikelund Gymnasium var samlet for at netværke på tværs af uddannelser. Samtidigt blev de gennem eksterne oplæg endnu klogere på, hvordan digitale værkstøjer kan bruges, ikke kun i de oplagte fag, men også i de mere bløde fag så som dansk og fx sprogfagene. 

’’Underviserne, der var samlet til kursus her på Allikelund Gymnasium, skal ruste eleverne til fremtidens digitale samfund, hvor den teknologisk udvikling er et grundvilkår. Ingen kender til fremtidens arbejdsmarked, men alt peger i retningen af, at kravene til de digitale kompetencer kun vil stige. Det er derfor, vi prioriterer at være opdateret på den nyeste viden samt digitale værktøjer,’’ siger rektor på Allikelund Gymnasium, Karen Marie Christensen.

Virksomhederne Restudy og Edugaim stod for de eksterne oplæg. Begge stiftere af virksomheden Edugaim: Morten Walsted og Lars Reng var veloplagt, og de fortalte om IOT - Internet of Things, som er et fænomen, der er i rivende udvikling. I vores nære omverden bliver flere og flere ting i stand til at kommunikere via nettet. I vores hjem er vores fjernsyn, TV-bokse og elmåler på nettet, og når vi handler på nettet og betaler med dankortet, så foretages transaktionen via en netforbindelse. I fremtiden skal vi vænne os til, at langt flere enheder er forbundet til internettet, og desuden også forbundet til hinanden. 

Efter foredraget blev alle introduceret til at lave en Marvel App på deres mobil. En smart teknologi, som eksempelvis en af underviser i bioteknologi straks kunne se værdien af i undervisningen, når kroppens organer skal udforskes. Digitale teknologier giver gode muligheder for at arbejde med mange forskellige faglige emner og problemstillinger. Eleverne motiveres af at udarbejde produkter, som andre skal se eller bruge. Når eleverne arbejder som digitale skabere, så bruger de deres faglig viden aktivt. Denne kobling mellem faglighed og digital produktion kræver både opfindsomhed og kreativitet fra både underviser og elever.
 



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0