AnnonceLuk annonce




Erhvervsudvikling og infrastruktur hænger sammen

27-09-2018

Møde hos Kalundborgegnens Erhvervsråd om erhvervsudvikling og infrastruktur. Foto: Gitte Korsgaard.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

I dag var ca. 35 virksomhedsejere, ledere og andre interesserede samlet hos Kalundborgegnens Erhvervsråd i forbindelse med, at de havde inviteret til orientering om Kalundborg Kommunes erhvervsudvikling og infrastruktur nu og i fremtiden. 

Mødet handlede om fremtiden, Kalundborgs vækst og udvikling. Kalundborgegnens Erhvervsråd havde inviteret borgmester Martin Damm (V), udviklingsdirektør Michel van der Linden og havnedirektør Bent Rasmussen til at orientere om Kalundborg Kommunes erhvervsudvikling og infrastruktur i fremtiden. For kommunen handler det i høj grad om dialog, og om hvordan de får overleveret information til erhvervslivet i Kalundborg, og ligeledes har en god kommunikation. Blandet andet derfor sagde de ja tak.

Det var konstitueret erhvervsdirektør, Jens Lerager, der var vært ved arrangementet tidligere i dag, hvor bl.a. Bent Rasmussen fortalte lidt om, hvilke muligheder erhvervslivet i Kalundborg Kommune får med Ny Vesthavn, som forventes færdig i februar 2019. Ved havnen etableres en 500 meter lang kaj med en vanddybde på 15 meter, hvilket bliver den dybeste på Sjælland. Med havnens placering tæt ved T-ruten i Storebælt, ser man frem til mange nye muligheder med havnen. 

Kom til dialogkaffe

Michel van der Linden orienterede efterfølgende om nye erhvervsgrunde, der er blevet etableret i kommunen. Byggegrunde, der ligger i Høng, Svebølle, Havnsø, Gørlev og Kalundborg. Derudover inviterede han de erhvervsdrivende til en kop kaffe på sit kontor.

”Hvis man sidder med spørgsmål, eller en idé i forbindelse med erhvervsudvikling, er man meget velkommen til at komme forbi mig, og få en kop kaffe sammen med mig og mit team. Mulighederne er mange, men det er i hvert fald lettere, hvis vi taler sammen,” siger Michel van der Linden.

Han fortalte ligeledes om, hvor fornuftige priserne er for erhvervsgrunde i Kalundborg Kommune, sammenlignet med mange andre steder, og nævnte også den kommende motorvej som værende en vigtig faktor for erhvervsdrivende, der overvejer at starte virksomhed i kommunen.

Også boliger til studerende blev vendt i rigt omfang af både Michel van der Linden og Martin Damm.

”Der er stor efterspørgsel på billige boliger til fx studerende, og det skal vi finde ud af. Gamle bygninger kunne også være en mulighed. Mange efterspørger noget mere fælles, og gerne noget, der ligger så man kan cykle eller har mulighed for bus,” siger Michel van der Linden.

Martin Damm fortalte ydermere om, hvordan man netop i dag fokuserer på, at alle ikke blot skal have en uddannelse, men faktisk en uddannelse, man kan bruge til noget, og i Kalundborg er der mange jobs, hvis man tager den rette uddannelse. Uddannelser, som også er kommet til byen, men samtidig betyder, at kommunen har travlt med at finde boliger til de studerende. 

Status på motorvej og togdrift

Martin Damm gav yderligere en status på infrastrukturen omkring Kalundborg Kommune, lige fra cykelsti til motorvej, togdrift og Kattegatbro. Med et af de største erhvervsområder på Sjælland, ser Kalundborg Kommune en udbygning af infrastrukturen nødvendig, for at fastholde mulighederne for vækst og udvikling for erhvervslivet. 

”Rute 23 er vores første prioritet, som alle nok ved, og derefter rute 22. Vi har kæmpet længe for den, og har også oplevet, at de store virksomheder herude har noget at skulle have sagt i den forbindelse. Men hvornår kommer den så? Hvis jeg kunne svare på det, ved jeg mere end alle andre, men jeg ved det desværre ikke. Finansloven skal laves, ligeså et udspil til sundhedsreformen, men så tror jeg også, at infrastrukturen kommer i spil til januar/februar,” siger Martin Damm.

Togdrift er kluddermor

Da Martin Damm gik videre med togdriften til Kalundborg, rystede han let på hovedet, og sagde tydeligt frustreret, at han faktisk snart ikke vidste, hvad han skulle sige til det.

”Toget tager længere tid til København i dag end i 1954. Jeg ved ikke engang hvad jeg skal sige. De kludrer rundt i Banedanmark. Signalsystemet er løbet fra dem. Elektrificering og signalsystemet kan ikke arbejde sammen, og ingen ved, hvordan man skal gøre. Det er totalt kluddermor. Der er jo en grund til, at folk ikke tager toget,” siger han.

Ingen ønsker at 'flække' Røsnæs

Endelig sluttede Martin Damm af med at tale om en mulig Kattegatforbindelse, hvor han i øvrigt understregede, at intet er fastlagt.

”Vi er midt i Danmark, og det vil være oplagt med en sådan forbindelse. Lige nu er mange folk på Røsnæs bekymrede, men der er jo ingen, der ønsker, at 'flække' Røsnæs på langs med en stor motorvej, så selvfølgelig må vi finde nogle løsninger. Men vi er jo så tidligt i den her fase, at ingenting er fastlagt,” slutter Martin Damm. 



Klik her for at se billeder



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0