AnnonceLuk annonce




Det kolde gys

15-02-2021

Af Jens Nielsen

Vinterbadning bliver mere og mere udbredt. Det har aldrig været så populært at kaste sig i de iskolde bølger. Det mærker man også hos vinterbadeklubben Isfuglene i Kalundborg.

Nogle er helt afhængige og kan ikke undvære suset i kroppen, som man får af det iskolde vand. Andre kunne aldrig drømme om så meget som at dyppe en storetå. Vinterbadning er i sandhed en fritidsinteresse, der deler vandene.

Men der er nu flere og flere, der kan se fidusen i at træde de fire-fem trin ned ad badebroens trappe og nedsænke kroppen i iskoldt vand en tidlig vintermorgen. Eller eftermiddag. Eller aften.

Denne mandag morgen inden det helt var blevet lyst, var medlemmer af vinterbadeklubben Isfuglene, helt som de plejer, på vej i det kolde vand på Gisseløre, og de er vilde med det, selv om vandet er -3,5 grader koldt og der blæser en frisk vind.

Morgenkåben af og hurtigt ned i det iskolde vand, et par svømmetag rundt ved broen og så ellers op igen. På mindre end fem minutter er det hele overstået, og der er klar bro til de næste som gerne vil i vandet sådan en kold mandag morgen i februar.

”Det er så fedt, man bliver helt afhængig af det. Man får et gys og en utrolig velvære, og så bliver man i godt humør bagefter,” fortæller formand for vinterbadeklubben Isfuglene, Ole Greensten Vestbøll, som stort set hver dag siden 2009 har været vinterbader.

Vinterbadeklubben Isfuglene kan også godt mærke en større interesse for at gå i vandet året rundt.

”Vi kan godt se at interessen er blevet større. Lige nu har vi ikke fået så mange nye medlemmer, men det er fordi vores bad og omklædning er lukket, men der kommer væsentligt flere og går i vandet nu end der før har gjort, men lige nu savner vi vores klubhus så vi kan få et varmt bad, men det må vi desværre ikke grundet corona restriktioner,” siger Ole Greensten Vestbøll.

Vinterbadeklubben Isfuglene i Kalundborg har godt 130 medlemmer.

Derfor er det sundt at vinterbade:

  1. Øger lykkefølelsen: Når du bader i koldt vand, bliver der frigivet en række signalstoffer i hjernen, og du kan ligefrem blive ”høj” af endorfiner.
  2. Styrker immunforsvaret: Det kolde vand aktiverer dit immunsystem, og adrenalinniveauet stiger. Det er med til at bekæmpe infektioner.
  3. Godt for blodkarrene: Når din krop bliver udsat for et kuldechok, trækker blodkarrene i fingre, fødder, arme og ben sig sammen, så blodet strømmer til de indre organer. Når du kommer op af vandet, så åbner blodkarrene sig igen, og du får en varm fornemmelse i kroppen. Man kan sige, at vinterbadning er motion for blodkarrene.
  4. Bliver bedre til at holde varmen: Du kan vænne dig til kulden, og derfor fryser vinterbadere ikke så meget, når de er ude i det kolde vejr.

Kilde: Trygfonden-Respekt for vand


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0