AnnonceLuk annonce




Butikker til kamp mod nethandel

09-01-2019

Hjemmesiden, som skal samle butikker i Vestsjælland.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Ildsjæle fra Sorø og Kalundborg vil skabe en fælles handelsplatform, og samle Vestsjælland i kampen mod nethandlen, der truer de fysiske butikker. Det handler om, at butikkerne også skal være synlige digitalt.

Der sker rigtig meget inden for detailhandel pt., og det har længe været et problem for de fysiske butikker, at forbrugerne er gået digitalt i den grad, som er tilfældet. Især de små fysiske butikker er under pres i denne udvikling, da de hverken har råd eller kapacitet til selv at skabe den rette digitale tilstedeværelse. Men det er vigtigt, at de er synlige digitalt også, og derfor har man nu besluttet at gøre noget ved problemet.

Sorø Turistforening skabte i 2016 en fælles platform til at samle de lokale butikker i et digitalt fællesskab, og en fælles webshop for alle byens butikker blev skabt med navnet ShopSorø.dk. De mener imidlertid, at for at overleve, er der behov for et endnu større fællesskab. Derfor tog de kontakt til næstformand i Kalundborg Handelsstandsforening, Keld Haapanen med idéen og et fælles forum. De besluttede herefter sammen at omdanne foreningen til ShopSjælland.dk i stedet - med en vision om, at alle små virksomheder og producenter i Vestsjælland skal samles. 

”De fleste butikker er udfordret i ikke at være på den digitale platform, og nogle er bange for det. Det væsentlige er, at vi får lavet en digital platform til de respektive butikker. Nu har vi en side, det er et fællesskab. Alle der melder sig ind, har en stemme. Vi vil selvfølgelig gerne have så mange som muligt, og vi udvikler hele tiden på siden. De penge, alle medlemmer betaler, går til markedsføring. Fællesskabet skal tjene på det, ikke en enkelt, og det er den helt store styrke. Men siden er ikke blot, at de skal sælge en masse på nettet, men at flere ringer til butikkerne for at høre, om de har varerne. Det vigtige er, at man er synlig digitalt. Man skal ikke forvente, at det vælter ind med ordrer, men de vil få flere kunder i butikken, fordi kunderne nu ved, de er der, fordi de er mere synlige. Vestsjælland er udgangspunktet, men vi har kaldt det Sjælland for ikke at begrænse det,” fortæller Keld Haapanen, og fortsætter:

”I den globale verden kan vi ikke længere kæmpe by mod by. Vi må stå sammen i kampen om kunderne. Det skal være slut med at se nabobyen som konkurrent. Konkurrencen ligger et helt andet sted, og tager for alvor fart, når Amazon.com melder deres ankomst til Danmark. Et stærkt fællesskab, der sammen har kræfter til at gøre sig bemærket online, er løsningen."

Shopsjælland er en nonprofit forening, som ejes af alle, der melder sig ind. Der er 750 detailbutikker og 18 gårdbutikker i Vestsjælland. Da alle etableringsomkostningerne er betalt, meddeler foreningen, at det vil være billigt for en butik eller lokal producent at være med. Derudover er Anders Baagland, som selv har drevet elektronik butik i Jyderup, ansat som konsulent til at sikre, at man kommer i mål.

I de kommende måneder vil der blive afholdt en række informationsmøder i lokalområderne. Første møde finder sted i Kalundborg den 24. januar i Jyske Bank kl. 18.  Alle der har butik, Gårdbutik, eller er lokal producent er velkomne. 

Tilmelding skal ske til: Anita Winter  Marketingkoordinator, Vores Kalundborg på info@voreskalundborg.dk



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0