AnnonceLuk annonce




Buslommer, men intet fodgængerfelt på Holbækvej 

08-09-2018

Den røde strækning på kortet, er strækning 2, som man går i gang med først. 

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Renoveringen af den første strækning på Holbækvej i Kalundborg går i gang til december. Strækning 2, der går fra Nørre Allé og til øst for Stejlhøj indkørslen, sættes i gang først.  I onsdags var der udvalgsmøde i Miljø & Teknikudvalget, hvor man bl.a. besluttede, at lave buslommer på Holbækvej, men ikke en lysregulering.

Holbækvej er en trafikeret vej, og Miljø & Teknikudvalget besluttede i onsdags at lave buslommer på vejen netop pga. trafikken. Derudover etableres fodgængerovergangen som krydsningshelle - uden fodgængerfelt.

”Vi besluttede, at der skal være buslommer på Holbækvej, som ikke var anbefalet til at begynde med. Vi traf beslutningen med baggrund i, at det en stor gennemgående vej med meget trafik, og vi ønsker ikke at stoppe trafikken,” siger Jakob Beck Jensen (V), der er formand for Miljø & Teknikudvalget.

Renoveringen og ombygning af Holbækvej i Kalundborg er delt op i tre strækninger. Den samlede strækning, der skal renoveres går fra rundkørslen på Sct. Jørgensbjerg til rundkørslen ved Stejlhøj.

Ikke noget fodgængerfelt

Derudover blev det altså besluttet, at fodgænger passagen bliver som planlagt.

”Fodgænger passagen bliver som planlagt af to årsager. Vi har valgt at lave et krydsningshelle uden fodgængerfelt, fordi vi ikke ønsker at sinke trafikken på Holbækvej, hvilket en lysregulering vil. Derudover vil en lysregulering koste omkring 600.000 kr. Senere vil der i øvrigt komme en bus i området, der vil køre helt ned til Stejlhøj, og det er desværre også sådan, at et fodgængefelt nogle gange skaber falsk tryghed,” siger Jakob Beck Jensen.

Erfaringer og undersøgelser viser, at trafiksikkerheden er høj ved krydsningshelle uden fodgængerfelt, da det er utrygheden hos de lette trafikanter, der skaber sikkerheden, idet de er ekstra opmærksomme på den øvrige trafik, inden vejen krydses. Rådgiver og politi vurderer krydsningshelle uden fodgængerfelt som den næstbedste løsning efter en lysregulering.



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0