AnnonceLuk annonce




Billedserie: Stor havnerenovering på meget lidt plads

10-12-2019

Entreprenøren følger tidsplanen med at etablere nye kajkanter og højvandssikring i Vesthavnen. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Arbejdet med at renovere kajen og etablere højvandssikring i Vesthavnen i Kalundborg, skrider frem helt efter planerne, selv om arbejdet er udfordret af meget lidt plads at arbejde på.

Først i oktober måned startede entreprenørfirmaet Munch Havne og Anlæg på anden del af etape et i det store renoveringsprojekt i Vesthavnen i Kalundborg, hvor der bliver lavet nye kajkanter og etableres højvandssikring.

Arbejdet er nu nået så langt at der er slået spuns ned på hele strækningen foran Vesthavnens Bådlaug, de små pakhuse, forbi Asgers Fisk og hele stykket langs Vester Havnevej hen til Lange bro, og en del af højvandssikringen er sat.

”Det går godt med arbejdet, vi er godt med selv om vejret ind imellem har drillet, samtidig med at der er meget lidt plads at arbejde på, og vi skal tage hensyn til kunderne til Asgers Fisk, men jeg synes faktisk at alle er forstående. Vi har nogle lange arbejdsdage og kører så hjem til weekend torsdag middag, og her åbner vi op så kunderne til fiskeforretningen nemmere kan komme til,” fortæller Søren Christensen, formand for Munch Havne og Anlæg.

Der er bl.a. kørt 2000 kubikmeter grus til byggepladsen på lastbiler, som skal bakke ind på meget lidt plads for at læsse af.

Kajen bliver efter helt samme koncept som ud for havneparken, dvs. at der sættes en støttemur et stykke fra selve kajkanten, som skal virke som højvandssikring, og på samme måde som ved havneparken, bliver der et promenadeareal hvor man kan gå helt ude ved kajen.

For at få plads til både gangareal og højvandssikring er den nye spunsvæg, som skal udgøre den nye kajvæg, sat to meter ud i vandet. På den måde bliver selve havnebassinet mindre, men der skulle blive plads til det samme antal både som nu, er bådejerne blevet lovet.

Træbroen, den såkaldte pilotbro, som går ud ved Vesthavnens Bådlaug, og hvor Pilotbåden lægger til, er blevet revet ned og en ny bro er ved at blive etableret.

Havnefoged Michael Høy fra Kalundborg Kommune er enig med entreprenørens formand i at det går godt.

”Det er en meget lille byggeplads, og det giver nogle udfordringer, men det skal være skidt før det kan blive godt igen,” siger havnefogeden.

Hele projektet skal være færdigt senest 1. juni 2020, men bådejerne er blevet lovet at de til maj kan sætte deres både i vandet og fortøje ved den nye kaj.



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0