AnnonceLuk annonce




BRT busløsning.

17-06-2020

Læserbrev:

BRT busløsning.

De fleste i Kalundborg vil sikkert mene at det ikke betyder noget om Østbanen bliver erstattet af en BRT busløsning. Det er jo nede på Stevn. Jeg er bane for at hvis først BRT kommer på Stevns kommer den også på Odsherred- og Tølløse-banen og måske også på banen mellem Holbæk og Kalundborg. Der er reserveret omkring en milliard til elektrificering af banen mellem Kalundborg og Holbæk. For det beløb vil det også være muligt at lave en BRT løsning.

Den foreslåede BRT-løsning på Stevns går ud på at der anlægges en ensporet vej der hvor banen bliver nedlagt og at denne vej forbeholdes busser på samme måder som der visse steder i København er særlige busbaner. Et jernbanespor er meget smallere end selv en ensporet vej, så derfor koster det mange penge at lave en BRT-løsning. Tilhængerne hævder at den er meget billigere i drift, men den netop offentliggjorte rapport er alt for sjusket på dette punkt.

BRT-løsningen betyder at færdselsloven gælder så busserne højest må køre 80 km/h. Når de samtidig kører på en ensporet vej, vil det udfordre sikkerheden og betyde længere rejsetid. En anden stor ulempe er at passagererne skal skifte fra bus til tog f. eks. fra Kalundborg til København i Holbæk.

Derfor vil vi konservative i kommuner, region og på Christiansborg arbejde for at Østbanen renoveres så togene igen kan køre med fuld hastighed.

Niels Erik Christensen

Konservativ storkredsbestyrelsesmedlem


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0