AnnonceLuk annonce




Ansætter flere folk til at behandle byggetilladelser

24-04-2021

Borgmester Martin Damm og formand for Teknik- og Miljøudvalget Jakob Beck Jensen, her foran et af de store byggerier som lige nu er i gang på Rynkevangen i Kalundborg. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

Kalundborg Kommune ansætter nu fire til seks nye medarbejdere, der kan levere den nødvendige myndighedsbetjening på byggesagsområdet. Det sker som en konsekvens af, at mange virksomheder og borgere ulykkeligvis har fået forsinket projekter som resultat af stor sagsmængde.

Mange borgere og virksomheder har måtte vente i måneder for at få behandlet en byggesag hos Kalundborg Kommune. Det er der ingen som kan være tjent med, og derfor ansætter Kalundborg Kommune nu fire til seks nye medarbejdere i den afdeling som tager sig af byggetilladelser. De nye medarbejdere bliver kollegaer med afdelingens otte nuværende medarbejdere, så der er altså tale om en stor udvidelse af afdelingen.

”Vi er i den situation, at der er sket en stor stigning i bygge- og anlægsaktiviteten både blandt private boligejere og i erhvervslivet. Det betyder desværre også, at der er oparbejdet en sagspukkel til gene for vores virksomheder og borgere. Den øgede aktivitet – og deraf store stigninger i byggeområdet – betyder at vi nu ansætter en række medarbejdere, så vi kan følge med i det tempo, som ansøgningerne kommer ind og råde bod på situationen, vi kan kun undskylde over for de borgere, som har haft en dårlig oplevelse. Det er ikke tilfredsstillende, siger borgmester, Martin Damm.

Stigende byggeaktivitet under coronakrisen og et helt nyt byggesagsreglement er en del af forklaringen på de store forsinkelser på byggetilladelser.

Målet med de mange nye ansættelser er at komme på omgangshøjde med antallet af ansøgninger – og i første omgang, sikre, at der kommer flere til afgørelse, end der kommer ansøgninger ind, og på den måde få bugt med den store bunke af ansøgninger som ligger til behandling.

”På trods af, at vi de seneste fem år har oplevet en betydelig produktivitetsforbedring på området, så har vi med den aktuelle bemanding svært ved at følge med. Og det er vi meget kede af, men med nyansættelserne vil vi rette op på det paradoks, der er opstået i kølvandet på den høje aktivitet på byggeområdet: selvom vi er mere effektive end nogensinde, så opstår, der alligevel flaskehalse i myndighedsbehandlingen,” siger formand for Teknik- og Miljøudvalget i Kalundborg Kommune, Jakob Beck Jensen.

Mange kvalificerede ansøgere

”Vi har fået mange kvalificerede ansøgere til de opslåede stillinger, det der sker i Kalundborg i øjeblikket, er vildt i forhold til mange andre kommuner, og det tiltrækker altså de rigtige medarbejdere,” siger Martin Damm, som oplyser, at mængden af nye sager i Kalundborg Kommune, såvel private som erhverv, vil blive ved med at stige i fremtiden. Der er fx godt gang i salget af byggegrunde og der er mange henvendelser fra nye virksomheder som gerne vil etablere sig i Kalundborg.

Et godt råd

”Borgere og virksomheder kan hjælpe os med at blive endnu mere effektive, hvis de følger nogle få og korte råd: At man booker tid, så man sikrer sig at tale med, den der følger sagen, at man afleverer en ansøgning, der er så fuldt oplyst som overhovedet muligt og at man udviser lidt tålmodighed og ikke bliver ved med at spørge ind til sagen. På den måde sikrer vi, at sagsbehandlingen optimeres – og dermed forkortes,” siger Jakob Beck Jensen.

De nye medarbejdere starter i maj og juni måned, og Kalundborg Kommune regner med at den store sagspukkel først er væk i starten af 2022.


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0