Topplacering til sjællandsvestkyst.dk

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk Foto: VisitVestsjælland

VisitVestsjællands hjemmeside, der skal tiltrække nye turister til bl.a. Kalundborg, bliver kun overgået af hjemmesider for landets største nationale og regionale hjemmesider som bl.a. wonderfulcopenhagen og visitnordjylland.

Hjemmesiden sjællandsvestkyst.dk er blandt de 10 mest besøgte turisthjemmesider i landet. Alene i juni var der 100.000 forskellige besøgende på siden.

”Turister bruger mange timer på at researche rejsemål på internettet, så netop synlighed på nettet er et af de områder, hvor vi har prioriteret mange ressourcer. Det gælder især om at nå turisterne og give dem inspiration, før de beslutter sig for et rejsemål,” siger Lars Nielsen, der er adm. direktør for VisitVestsjælland.

Stigende tal for bl.a. Kalundborg

Turismen til Kalundborg og Slagelse kommuner har været støt stigende siden starten af 2014 i takt med, at både VisitVestsjælland og destinationens turismevirksomheder er blevet mere progressive i markedsføring. Fra januar frem til juni 2015 steg turismen med mere end 11.000 overnatninger i forhold til 2014. Det svarer til en forøgelse i den lokale turismeindtjening på omkring 7 mio. kr.

Stigende interesse fra udlandet

Hen over sommeren udgør de danske turister den største gruppe besøgende til hjemmesiden med 41 %, herefter følger tyske og svenske besøgende. Antallet af tyske besøgende er steget med mere end 400 % i forhold til samme periode sidste år. At interessen for destinationen er stigende, ses også i lyset af, at der er kommet nye lande med i statistikken, Frankrig, Italien og England har f.eks. i højere grad fået øjnene op for Sjællands Vestkyst.

Det er især sommerens store kampagnesatsning omkring ’Verdens Mest Afslappende Film’, som VisitVestsjælland lancerede i maj, der har sat besøgstallene i vejret og øget interessen for området. Filmen er gået verden rundt og har også hjulpet til, at den nationale turistorganisation VisitDenmark har boostet deres markedsføring af Sjællands Vestkyst. Netto er denne kampagne siden maj blevet omtalt i over 100.000 artikler på nettet, de fleste i udlandet.

Det handler om naturen

”Det er absolut naturen, der hitter på hjemmesiden. De mest eftersøgte temaer, turisterne søger er natur og mulige natur-baserede aktiviteter, strande og kulturoplevelser” siger Lars Nielsen.

Det er ikke kun op til ferien, at turisterne benytter hjemmesiden. 63% af turisterne søgte informationer online under deres ophold. Det er ca. fire gange så mange, som benyttede sig af printede guider og brochurer. Her er det dog i højere grad mobile enheder som smarttelefoner og tablets, som turisterne benytter sig af

.

Del