AnnonceLuk annonce




Turismemilliarder skal løfte Destination Sjælland

02-09-2020

Reersø. Foto: Jens Nielsen

kontakt@tv-kalundborg.dk

Købmanden på Reersø kæmper for sin overlevelse uden for højsæsonen, områdets spisesteder holder vinterlukket og antallet af overnatningsmuligheder skrumper til det minimale.

På trods af i omegnen af 40.000 feriehuse i Destination Sjælland, kniber det med at holde liv i området, når højsæsonen er overstået. Det skal en ny udviklingsplan for turismen på Sjælland og øerne lave om på.

”De lokale erhvervsdrivende i området er meget afhængige af, at der er folk i feriehusene – også udenfor højsæsonen. Fra tidligere analyser ved vi, at feriehusene i vores område står tomme i over 300 dage om året. Det er i den grad medvirkende til at udhule de lokale erhvervsdrivendes eksistensgrundlag. Udviklingsplanen adresserer blandet andet netop denne udfordring,” fastslår Jens Müller, der er direktør i Destination Sjælland.

Visionen for den nye udviklingsplan, der netop er overdraget til erhvervsminister Simon Kollerup, er, at turismen i endnu højere grad skal være en løftestang for byudvikling med fokus på den naturvenlige turisme, højere kvalitet og øget omsætning.

Regionale kraftcentre

Med Danmarks største feriehusområde er Odsherred udpeget som kraftcenter i udviklingsplanen, der har set dagens lys som et samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme, KKR Sjælland, de 17 kommuner i Region Sjælland, Realdania og turismeorganisationerne for Sjælland og øerne – heriblandt Destination Sjælland.

Også Røsnæs og området omkring Stillinge Strand er udpeget som fremtidens mulige kraftcentre, der skal understøtte udviklingsplanen.

”Turismen på Sjælland og øerne som samlet destination skal frem mod 2025 øge turismeomsætningen til 15 milliarder kr. Det svarer til en årlig vækst på 2,25 pct. Antallet af kommercielle overnatninger skal stige til 5,8 mio. kr. Det svarer til en stigning på en mio. overnatninger sammenlignet med 2019. Sidst men ikke mindst skal gæsternes døgnforbrug øges fra 550 kr. til 675 kr.,” siger direktøren.

Konkrete tiltag og investeringer

Planen indeholder en fokuseret prioritering af 21 konkrete tiltag fordelt på fem indsatsområder, der er koncentreret om de udvalgte kraftcentre, ligeledes forventes det, at kommuner med kraftcentre investerer yderligere i turisme. Indsatserne tæller blandt andet lystbådehavne, forretningsudvikling af mere outdoor-turisme og styrket samarbejde mellem transport og turisme samt øgning af kultur- og naturoplevelser, ligesom sammenhængen mellem hovedstaden og det øvrige Sjælland skal styrkes.

Fakta om Udviklingsplan for Sjælland og øerne:

  • Udviklingsplanen bygger på en omfattende kortlægning og analyse af markedspotentiale og -udfordringer for Sjælland og øerne
  • Udviklingsplanen indeholder 21 konkret tiltag fordelt under fem indsatsområder: Stærke kraftcentre, større oplevelsesværdi, bæredygtig kapacitetsudvikling, bedre adgang og mobilitet, øget kendskab
  • Turismeomsætning skal øges til 15 mia. kr. i 2025 (mod 12,9 mia. kr. i 2018)
  • Turisternes døgnforbrug skal øges til 675 kr. i 2025 (mod 550 kr. i 2018)
  • Antallet af overnatninger skal øges til 5,8 mio. i 2025 (mod 4,8 mio. i 2019)
  • Planen fokuserer primært på sjællandske gæster, eksempelvis fra København, samt tyskere, svenskere, hollændere og nordmænd


Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 





0