AnnonceLuk annonce




Elever har løsningen på affald og plastic problemet

10-10-2019

Eleverne har også lavet kunst af plastic og affald, her er det Emil og Malte fra 4. klasse. Foto: Jens Nielsen

Af Jens Nielsen

60 elever fra 4. årgang på Skolen på Herredsåsen har i et fem ugers forløb haft fokus på vand, affald og plastic, som er endt ud i at eleverne har fremstillet modeller af maskiner, som kan indsamle affald og plastic, ikke mindst på havet. Og der er kommet mange gode bud på hvordan man i fremtiden kommer affald og plastic til livs.

Et ’Vanvittigt plasticprojekt’ har været overskriften på det fem ugers forløb som 60 elever i 4. årgang fra Skolen på Herredsåsen har arbejdet med.

Der er arbejdet på tværs af alle fag, hvor eleverne bl.a. har læst faglitteratur om deres emner, der er blevet bygget modeller, eleverne har hørt om affald og besøgt Rema 1000 for at se hvordan man her håndterer affald, og projektet er så endt ud i at eleverne skulle komme med deres bud på hvordan man kan samle skrald op med en maskine, ikke mindst i havet, så der ikke dannes plasticøer.

”I projektet er der også arbejdet med vandets betydning for kristendommen, hvor vi har besøgt Vor Frue Kirke, og vi har haft besøg af en imam som har fortalt om vandets betydning for islam, havfiskerne har været her og fortælle om fiskearterne i fjorden og vi har lavet fiskefrikadeller,” fortæller lærer Tina Thrysøe.

Skraldedrone

For at nå frem til målet med at lave en model af en maskine som kan samle affald op, ikke mindst på havet, er der først ideudviklet, der er tegnet skitser, fremstillet prototyper, inden den endelige model er blevet bygget. Her har eleverne fået masser af erfaring med matematik, hvor prototypen skulle skaleres op til den færdige størrelse.

Blandt de mange løsninger på maskiner som automatisk kan samle affald op, var en skraldedrone, som Riyan, Natasia, Sander og Oskar har fået ideen til. En drone som flyver på solceller, og som selv spotter affaldet på havet, og med en kran hiver affaldet op i dronen.

Hjalte, Thilde, Kean og Ayah har taget udgangspunkt i besøget hos Rema 1000 i deres løsning på en maskine som skal samle affald. Det affald som opsamles presses med det samme i maskinen, på helt samme måde som eleverne har oplevet det hos Rema 1000.

Masser af gode og kreative ideer, hvor eleverne har arbejdet med løsninger som faktisk kan bruges til noget, og man kan spørge sig selv, hvorfor ikke der er mere af den slags undervisning, når man oplever det engagement og begejstring hos eleverne, når de fortæller om deres projekter, og om hvordan de har fået ideen og er kommet frem til det endelige resultat.

”Fagene smelter sammen, og det hele får en sammenhæng, vi ser nogle super engagerede elever, det her giver mening for dem, her skal det bruges til noget, det er ikke bare opgaver i en bog,” fortæller Tine Slots, lærer på Skolen på Herredsåsen, som sammen med Rikke Petersen, Debora Stenz, Malene Olsen, Margit Nissenne og Tina Thrysøe, teamet bag projektet ’ et Vanvittigt plasticprojekt'.



Klik her for at se billeder



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0