AnnonceLuk annonce




Skolen blev til cirkus

03-05-2019

Hele ugen har der været temauge på Tømmerup Skole for 0- - 4. klasse.

Af Gitte Korsgaard gitte@tv-kalundborg.dk

Hele ugen har 0.- 4. klasse på Tømmerup Skole haft temauge. Temaet har været cirkus, og eleverne har arbejdet i grupper på tværs af klasser og årgange. 

Temaet cirkus er ikke tilfældig valgt. I forbindelse med, at Cirkus Baldoni besøgte Tømmerup Skole, indgik skolen et samarbejde med Cirkus Baldoni. Samarbejdet tager udgangspunkt i, at eleverne på Tømmerup Skole, i denne uge, har arbejdet med at øve sig og dygtiggøre sig inden for cirkusgenrens mange kunstformer. Arbejdet skal munde ud i en særforestilling for skolens forældre, bedsteforældre og andre, der har lyst til at se skolens elever optræde i manegen. Eleverne skal nemlig i næste uge optræde sammen med Cirkus Baldonis dygtige artister og kunstnere, og får derfor en helt unik oplevelse og ser livet som cirkusartist helt tæt på. 

De fem grupper har arbejdet på hver deres optræden. Her er der både fakirer, klovne, akrobater og jonglører, og alle grupper har arbejdet på tværs af klasser. Det har været en vigtig del af temaugen, at eleverne har skulle arbejde på tværs af årgange. Det giver en følelse af fællesskab, sammenhold og en god social udvikling, hvor de ældste elever tager ansvar for de yngste. 

Vigtigt at gøre sig umage

Derudover mener skoleleder på Tømmerup Skole, Jimmy Sørensen, også, at eleverne har godt af at lære, hvad det vil sige at gøre sig umage, og ikke blot springe over, hvor gærdet er lavest.  

”Det her er et godt eksempel på, at vi åbner op for andre interessenter og inviterer dem ind i skolen. Da jeg fik muligheden for at lave samarbejdet med Cirkus Baldoni, slog jeg til med det samme. Det at arbejde på at tilegne sig nye færdigheder for derefter, at skulle vise dem for andre i professionelle omgivelser, styrker elevernes selvværd, og giver dem samtidig et helt unikt indblik i en helt anden verden. Samtidig har det også været en prioritet at styrke eleverne kritiske sans, og forholde sig til det at ”gøre sig umage” og gøre sit bedste. Vi oplever, at mange elever ofte mangler lidt kritisk sans og har tendens til, i nogle tilfælde, at vælge den lette løsning. Her skal eleverne præstere og ”produktet” skal kunne stå mål med de omgivelser de skal præsenteres i. Og så er der jo altid lidt mere på spil, når forældre og familie sidder og kigger,” siger han.

Styrker de sociale bånd

Jimmy Sørensen er ydermere sikker på, at temaugen vil medvirke til at styrke trivslen og de sociale bånd mellem eleverne på Tømmerup Skole.

”Samarbejdet har været særdeles givende, og i løbet af ugen har lærerne oplevet ”skjulte talenter” hos en del af eleverne. Samtidig har eleverne udviklet deres samarbejdsevner, og der er helt sikkert knyttet nogle bånd mellem ”de store” og ”de små” på Tømmerup Skole," udtaler han. 

Forestillingen på tirsdag er lukket for offentligheden, og der spilles kun for forældre og familiemedlemmer til elever på Tømmerup Skole. Der er solgt 290 billetter.



Klik her for at se billeder



Facebook Twitter Instagram
 
 
Kalender

 
Kalender
0